TOPIK 5 :- JENIS PENILAIAN BAHASA
JENIS PENILAIAN BAHASA
1. Ujian Formatif
2. Sumatif
3. Ujian Kefasihan
4. Kemajuan
5. Ujian Bakat
6. Pencapaian
Ujian Formatif
Ujian jenis ini dilaksanakan bertujuan untuk menentukan
kemajuan pelajar-pelajar dari semasa ke semasa sepanjang pembelajaran mereka.
Ujian ini dijalankan semasa kursus diadakan dan tujuannya ialah untuk
mempercepatkan proses pembelajaran.
Ujian Sumatif
Ujian sumatif bertujuan untuk mengesan secara
menyekuruh taraf pencapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran. Matlamat utama
penilaian jenis ini ialah untuk memberi markah atau gred kepada seseorang murid
supaya dapat membandingkannya dengan markah murid lain dalam kumpulannya.
Jadual banding beza antara ujian formatif
dengan ujian sumatif
Ujian Bakat
Ujian jenis ini adalah khusus untuk menelah prestasi
seseorang pelajar dalam pelajaran atau kemahiran bahasa asing yang akan
dipelajarinya.
Ujian Pencapaian
Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif
adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk
menilai hasil pengajaran. Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam
pelajarannya dan juga untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.
Ujian Kefasihan
Untuk kefasihan digunakan untuk menentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa. Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Untuk kefasihan digunakan untuk menentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa. Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
Ujian Kemajuan :
Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.
Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.
Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.
Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.
No comments:
Post a Comment