Saturday, July 6, 2013

TOPIK 2 - TAKSONOMI DAN DOMAIN

TOPIK 2 :- TAKSONOMI DAN DOMAIN

Bidang kognitif:
Pengetahuan, fakta-fakta, perangkaan, teori-teori, dan kefahaman.

Tujuan:
Membina pemikiran kreatif

Peringkat-peringkat bidang kognitif :

PENGETAHUAN

PEMAHAMAN

APLIKASI

ANALISIS

SINTESIS

PENILAIAN 

1. Peringkat Pengetahuan 
  
Tujuan:

Mengingat semula pelajaran yang telah dipelajari tanpa berlaku perubahan.
Objektif umum:

Supaya pelajar tahu fakta / pengetahuan
Objektif khusus: 

Menyatakan , melabelkan, menuliskan.
Ciri soalan:

Memerlukan calon mengingat semula. Jawapan calon adalah menggunakan bahasa asal.
Contoh kata kerja:
Labelkan, Senaraikan, Nyatakan, Manakah, Apakah, Berikan, dll.
Contoh soalan:
Apakah maksud perkataan leka ? A. Malas B. Pandai C. Sakit D. Cuai


2. Peringkat Kefahaman 
  
Arasnya tinggi sedikit daripada aras pengetahuan
Perkara penting:

Menterjemahkan, memberikan tafsiran, ekstrapolasi.

Tujuan: 
Memahami sesuatu bahan, menjelaskan dan menterjemahkan

Objektif umum: 
Supaya memahami, menjelaskan, menterjemah, mentelaah

Objektif khusus: 
Menjelaskan, menerangkan, menulis semula, merumus
Jenis : 
Jelaskan , Bacakan, Bandingkan, Ringkaskan  


Ciri soalan : 

Memerlukan calon memahami fakta dan menghuraikannya, memberi contoh atau ilusitrasi  dalam bahasanya sendiri.

Contoh kata kerja:

Terangkan, jelaskan, Huraikan, Tukarkan, Mengapakah, dan sebagainya.

Contoh soalan: 

Pilih peribahasa yang paling sesuai bagi pernyataan di bawah. Ali seorang murid yang nakal dan pemalas. Ibu bapa dan gurunya selalu menasihatinya tetapi usaha ibu bapa dan gurunya sia-sia. A. Ada ubi ada batas B. Bagai mencurah air di daun keladi C. Ada undang di sebalik batu D. Banyak udang banyak ragam

3. Peringkat Aplikasi
  
Menggunakan pengetahuan / maklumat mujarat (abstrak ) untuk menyelesaikan masalah yang berbentuk maujud (konkrit)

Objektif umum : Menggunakan
Objektif khusus : Menggunakan, menyelesaikan, mengira
Jenis : 
Bagaimanakah , berikan Menekankan penggunaan kaedah, hukum, prinsip dan teori. 

Ciri soalan : 
Memerlukan calon menyelesaikan masalah ‘non routine’ atau masalah baru. Ciri soalan adalah ‘problem- solving’. Masalah diselesaikan dengan cara tersendiri menggunakan gabungan teori, pengalaman dan pelbagai kaedah penyelesaian masalah yang mempunyai unsur persamaan.
Contoh kata kerja : 
Selesaikan, Binakan, Carikan, Tunjukkan, Kirakan,Demonstrasikan, dll.
Contoh soalan peringkat aplikasi:
1.Cara baik untuk meminjam pensil dari rakan .
·         " Lya, pinjam pensil kau. Pensil kau mana? Aku nak guna". "Lya,boleh saya pinjam pensil kamu?". Mengambil tanpa meminta kebenaran.   

2. Pilih jawapan yang betul bagi soalan yang bergaris.   
·         Adakah sekolah kita memenangi pertandingan itu? . Sekolah kita memenangi pertandingan itu. Ya, sekolah kita memenangi pertandingan itu Ya, sekolah itu memenangi pertandingan itu Sekolah kamu memenangi pertandingan itu.  

4. Peringkat Analisis 
  
Merujuk kepada kebolehan menceritalan dan menyusun perkara-perkara yang telah dipelajari kepada beberapa bahagian.

Tujuan : 
Menaakul sebab dan musabab (akibat) Meleraikan sesuatu komunikasi kepada beberapa bahgian

Objektif umum : Mencerakinkan, menaakul, menjelaskan, menilai kerelevanan fakta
Objektif khusus : Mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan dan menjelaskan struktur dan organisasi.
Contoh soalan : 
Yang manakah antara berikut tidak menjelaskan kriteria dengan betul? Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja ? Kosa kata yang digunakan Bezakan, Bandingkan , Asingkan, Tafsirkan, Klasfikasikan Sebab. Mengapa?huraikan. Menaakul Mencerakinkan.
  
5. Peringkat Sintesis
  
Menguji kebolehan calon mencantumkan , menggabungkan dan mengintegrasikan fakta-fakta/ idea-idea yang berkaitan.

Tujuan : 
Membentuk sesuatu yang baharu.

Objektif umum : Menulis karangan , mencadangkan sesuatu pandangan, menghasilkan karya.
Objektif khusus : Menggabungkan, Mengubah, Mereka Cipta, Merancang, Menulis, Mencipta Kosa kata yang popular digunakan : Gabungkan, Mereka Bentuk, Kumpulkan, Susunkan, Gubahkan, Karangkan 
Contoh : 
Mencadangkan, senaraikan beberapa cara anda boleh mengatasi masalah itu. Mencipta, Huraikan satu perncangan yang boleh membuktikan.
Contoh Soalan Peringkat Sintesis :
Sabrina lahir pada 28 Febuari 1989. Tahun bilakah dia menduduki peperiksaan awam SPM?   1999 2002 2003 2006   Susun semula baris-baris pantun di bawah supaya menjadi pantun yang lengkap.   Budi yang baik dikenang juga, Gunung Daik bercabang tiga, Hancur badan dikandung tanah, Pulau Pandan jauh ke tengah. ______________________________, ______________________________ , ______________________________ , ______________________________ .

6. Peringkat Penilaian
  
Menguji kebolehan calon, membuktikan, menilaikan, mengesahkan, mengkritikan, memberikan pendapat sesuatu pernyataan dan sebagainya.
Tujuan : 
Membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu Objektif umum : menimbangkan nilai, ketekalan dan kecukupan data. Objektif khusus : menilai, membuat pertimbangan
Jenis : Sejauh mana, menilaikan, apa pendapat anda
Contoh : 
Beri pendapat anda mengenai cerita tersebut. Sejauh manakan kebaikan menggunakan kereta ke kuliah?
Contoh Soalan peringkat Penilaian :
Pada pendapat anda mengapakah setiap kumpulan mestilah menghantar nama ahli kumpulan mereka awal?   Supaya mereka dapat hadiah. Menunjukkan mereka sangat berminat. Setiausaha sibuk pada bulan April nanti. Kerana hanya 80 nama pertama akan diterima.




TAKSONOMI DOMAIN AFEKTIF (KRATHWOHL)
Bidang ini ialah mengenai perasaan, emosi, dan perkara yang kurang nyata dalam sesuatu mata pelajaran. Perasaan murid yang suka atau benci akan sesuatu mata pelajaran amat penting dalam pengajaran guru. Perasaan afektifadalah lebih kekal dan mendalam kesannya daripada kebolehan kognitif. Disusun oleh David R. Krathwohl, Benjamin S. Blom dan Bertam B. Masia.

Hierarki Kontinum afektif :

Penerimaan (pemerhatian)

·         Kesedaran, kesanggupan menerima dan perhatian yang terkawal atau terpilih
Penerimaan (Pemerhatian) di peringkat ini, murid diberi rasa kesedaran mengenai adanya sesuatu fenomena dan rangsangan; agar sanggup menerima dan memberi perhatiannya kepada fenonema, atau rangsangan itu. Sesuatu pembelajaran murid mengenai perkara-perkara afektif yang membawa kepada satu sistem nilai.
Kategori ini terbahagi kepada tiga, iaitu ; Kesedaran Kesanggupan menerima Perhatian yang terkawal, atau terpilih satu kontinum dari yang pasif, hinggalah ke peringkat kesanggupan menerima fenomena, atau rangsangan itu, hingggakan murid dapat mengarahkan perhatiannya kepada rangsangan yang dipilihnya. 

Membalas

·         Persetujuan pasif ketika membalas, kesanggupan membalas dan kepuasan membalas
Membalas Apabila murid memberi nilai, atau menilai sesuatu benda, fenomena, atau tingkah, ia menghargai perkara-perkara. Di peringkat ini, tingkahlaku murid sudah stabil dan telah membentuk ciri-ciri kepercayaan, atau sikap. Di sini yang dipentingkan bukan perhubungan nilai-nilai yang dihargai, tetapi perihal menyebatikan nilai-nilai, atau ideal tertentu dalam diri.

 Menghargai
·         Penerimaan sesuatu nilai, lebih suka akan sesuatu nilai dan komitmen (kepercayaan)
Tingkah laku menghargai, atau memberi nilai di peringkat ini adalah atas dorongan dirinya sendiri dan komitmen kepada nilai yang dihargainya. Kategori ini terbahagi kepada tiga peringkat, iaitu ; Penerimaaan sesuatu nilai lebih suka akan sesuatu nilai komitmen (kepercayaan).



Organisasi

·         Mengkonsepi sesuatu nilai dan mengorganisasi sesuatu nilai
Penilaian Kebolehan membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau tingkah laku. Berdasarkan penghayatan / nilai estetik. Terdapat tiga kategori : Penerimaan- murid menginginkan sesuatu yang baik. Pemilihan – usaha memperolehi sesuatu nilai yang telah dipilih. Penglibatan
Penilaian berdasarkan  :

Objektif umum : menghargai karya orang lain, menunjukkan sikap menjawap soalan dan menunjukkan sikap kerjasama
.  
Objektif khusus : Berbincang dengan rakan dan dapat melapor dan mencadangkan.
Organisasi Pelajar boleh mengorganisasikan/ mengaplikasikan nilai dalam organisasi. Dapat membezakan nilai yang penting dan tidak penting.  
Objektif am : mampu mereka cipta.  
Objektif khusus : mampu menulis karangan Kategori organisasi Tanggapan – kebolehan menilai kepada bentuk Organisasi – kebolehan menyatukan / mengaplikasikan nilai-nilai yang berkaitan dan membentuk satu sistem.

Perwatakan oleh sesuatu nilai atau kompleks nilai
·         Set am dan perwatakan


Perwatakan Perubahan tingkah laku pelajar selepas proses pengajaran dan pembelajaran. Kategori perwatakan Set am- kebolehan mengekalkan nilai-nilai. Perwatakan – disiplin diri, dapat menyelesaikan masalah-masalah.

No comments:

Post a Comment