PENILAIAN MELALUI PROJEK
Pengenalan
Penilaian ini merupakan aktiviti-aktiviti yang memerlukan murid mengaplikasi atau membuat tunjuk ajar cara pengetahuan dalam situasi sebenar. (Wiggins, 1989).
Ciri-ciri penilaian projek
- Projek/ tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, kinestetik)
- Berbentuk jangka panjang
- Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar
- Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif apabila tidak mendapat jawapan yang benar.
- Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif iaitu membuat projek didalam kumpulan secara koperatif.
- Pelajar dapat menjalankan tugas secara individu atau berpasukan
- Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
- Menilai pelajar dari segi :
-kreativiti,
-kemahiran merancang,
-integrasi pengetahuan,
-kebolehan membuat tugasan bersama orang lain
-pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentuk sesuatu
-melaksana dan menghasilkan sesuatu
-pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
-aktiviti yang bermakna
- Dengan itu, penilaian projek ini dapat:
-mengukur proses metakognitif dan sikap pelajar
-memperoleh skor yang diberi berdasarkan kritirea spesifik
-membantu pelajar mengesan bidang kelebihan dan menggunakannya sebaik mungkin.
Jenis-jenis penilaian projek
- Latihan dan soalan ’open ended’ untuk pelajar hasilkan secara lisan dan bertulis (main peranan)
- Extended tasks assignment-menulis puisi, menerangkan keputusan ujikaji, membina model.
- Portfolio-koleksi tugasan berdasarkan prestasi
- Tugasan prestasi-drama, lakonan, persembahan dan model.
No comments:
Post a Comment