Wednesday, October 2, 2013

NOTA KULIAH TOPIK 8 :- KEMAHIRAN PENILAIAN BAHASA

KEMAHIRAN PENILAIAN BAHASA MELALUI PROJEK

PENILAIAN MELALUI PROJEK

Pengenalan
Penilaian ini merupakan aktiviti-aktiviti yang memerlukan murid mengaplikasi atau membuat tunjuk ajar cara pengetahuan dalam situasi sebenar. (Wiggins, 1989).
Ciri-ciri penilaian projek
  • Projek/ tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk (lisan, visual, kinestetik)
  • Berbentuk jangka panjang
  • Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar
  • Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif apabila tidak mendapat jawapan yang benar.
  • Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif iaitu membuat projek didalam kumpulan secara koperatif.
  • Pelajar dapat menjalankan tugas secara individu atau berpasukan
  • Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
  • Menilai pelajar dari segi :
-kreativiti,
-kemahiran merancang,
-integrasi pengetahuan,
-kebolehan membuat tugasan bersama orang lain
-pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentuk sesuatu
-melaksana dan menghasilkan sesuatu
-pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah.
-aktiviti yang bermakna
  • Dengan itu, penilaian projek ini dapat:
-mengukur proses metakognitif dan sikap pelajar
-memperoleh skor yang diberi berdasarkan kritirea spesifik
-membantu pelajar mengesan bidang kelebihan dan menggunakannya sebaik mungkin.
Jenis-jenis penilaian projek
  • Latihan dan soalan ’open ended’ untuk pelajar hasilkan secara lisan dan bertulis (main peranan)
  • Extended tasks assignment-menulis puisi, menerangkan keputusan ujikaji, membina model.
  • Portfolio-koleksi tugasan berdasarkan prestasi
  • Tugasan prestasi-drama, lakonan, persembahan dan model.


No comments:

Post a Comment