KONSEP PENTAKSIRAN, PENGUJIAN, PENGUKURAN DAN PENILAIAN
PENTAKSIRAN
•Menurut
Dunn (1991), pentaksiran ialah satu proses pengumpulan maklumat oleh guru
tentang pelajarnya dan oleh pelajar sendiri tentang kemajuan mereka.
•Menurut
Noraini Idris (2008),
pentaksiran dirancang dan dikendalikan oleh guru dan menjadi sebahagian
daripada proses pengajaran yang diharapkan dapat memperbaiki proses
pembelajaran pelajar.
•Pentaksiran
dilaksanakan
secara berterusan yang bersifat formatif melibatkan guru sepenuhnya dan memberi
peluang kepada pelajar untuk menunjukkan penguasaan mereka dalam kemahiran yang
dipelajari, yang tidak boleh ditaksir melalui ujian bertulis. Kaedah
pentaksiran ini amat sesuai digunakan untuk mentaksir kemahiran pelajar.
•Contohnya
dalam kelas Matematik, guru boleh menapis dan membuat klasifikasi pelajar
tentang tahap kebolehan semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Pelajar menjalankan aktiviti, dan sebagai guru, kita menilai pada masa
tersebut.
PENGUJIAN
•Menurut
Cronbach
(1970), ujian ialah satu prosedur yang sistematik untuk memerhati perlakuan atau tingkah laku seseorang individu dan menghuraikan dengan bantuan skala
bernombor, atau satu sistem yang berkategori.
•Contoh,
skala
bernombor seperti angka 30/100 untuk ujian penglihatan, 100 untuk ujian darjah
kecerdasan (IQ Test) dan 80/100 bagi ujian pencapaian bagi sesuatu mata
pelajaran seperti Sains. Manakala contoh sistem berkategori pula seperti ‘ekstrovert’ atau
‘introvert’ bagi ujian personaliti, atau rabun warna bagi ujian penglihatan.
PENGUKURAN
•Menurut
Dudi Indrajit
(2007), Pengukuran adalah membandingkan nilai besaran yang diukur dengan
besaran sejenis yang ditetapkan sebagai satuan.
PENILAIAN
•Gay
(1985) berpendapat bahawa penilaian ialah satu proses yang dianggap sistematik
semasa mengumpul dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu
objektif yang telah ditetapkan itu telah tercapai.
•Hal
ini
seterusnya bagi membolehkan guru dapat membuat pertimbangan atau keputusan yang
tepat berhubung pengajaran dan pembelajaran.
•Seorang
guru telah menjalankan ujian peperiksaan pertengahan tahun dan telah melihat
peningkatan
No comments:
Post a Comment